fredag 11 december 2009

Fredag


Godmorgon

Tydligen så har det blivit världens debatt om Alex Schulmans blogg inlägg om barn Nej tack i går, inte så konstigt kanske? Katrin uttalade sig i the Voice. Ja jag vet inte vad jag ska säga det är inte okej att förbjuda barn att komma in på ett Café men man kanske kan ha en åldersgräns?!? JAg vet inte men vill man verkligen ha ett visst folk då får man fasen lära sig vett och etikettt hur man säger det och skriver skyltar. Utbilda café folket hur dom ska säga det, för annars blir det JÄVLIGT fel , ursäkta svordomen. Jag kan förstå Katrin som sa i går i he Voice i går att om hon då ska ha en affärlunch med en kund på ett café och då kommer det in en mamma grupp som har 4 skrikande barn,och slår sig ned bredvid, då funkar inte hennes lunch. Det är ju så. Lät det hemskt?! Förstår ni hur jag tänker. Jag kan ta waynes i stan som Exempel. Jag gillar INTE att gå dit för det är så fruktansvärt surrigt. och jag kan inte foka på något annat än allt ljud. Och sitter det då en grupp mammor och har 4 barn varav ett skriker i 1 timme ( det har hänt) Då reser jag mig och går för jag kan inte njuta av fikat längre. Hur gör ni???! Detta är en ganska intressant debatt. Jag tycker inte mindre om barn för att jag tycker så här , men man borde kanske hitta en lösning!?!? Har ni några ideér. Vad gör ni då ni sitter & fikar i lugn och ro och det kommer en mammor och en av ungarna skriker hela tiden?! Sitter ni kvar?!?

I går invigde jag vår tvättstuga och tvättade, det gick ju kanon. Kan än inte tumla för att det måste komma hit en elektriker och ordna ett till uttag.

Jag har i dag lånat en kamera så jag ska fota lite, ta bättre kort på huset. Sen ska jag också på stan & titta på kläder.
Godmorgon

9 kommentarer:

Dessie sa...

Nä det är väl lite svårt det där. Lite olika faktorer spelar väl in.. Hur lätt man har för att "koppla bort" omvärlden, hur stressad man blir av barnskrik, (För det kan vara otroligt stressande inte minst för "otränade" öron.. =) he he) Själv skulle jag sitta kvar, det är ju trots allt bara barnskrik. Men då sitter ju jag inte allför ofta i en affärslunch heller. Men det som blir så fel med detta är ju att man lixom mäsker ut småbarn i barnvagn som det enda som kan leva om på ett café.. Eller iallafall som det värsta lätet och det som tar störst plats i denna värld. Hur vi än vrider och vänder på det så är det ju diskriminering och det är väl något som vi i Sverige oftast försöker jobba emot?!? Fast trots detta så tyckte ju 66% av aftonbladets läsare att det var rätt att det var så... Trist tycker jag.

Inreda Mera Hemma sa...

Jag håller med dig det blir fel att hänga ut bara småbarn. Och det finns många faktorer som spelar in, men jag kan förstå café ägare som har som nicsh att vända sig till affärfolk som kommer dit & äter lunch att dom blir irriterad av barn & barnvagnar och skrik. Men man kan inte säga det är förbjudet att ha barn här utan då måste man införa en åldersgräns. Typ som på krogen??!!? Tänker jag, nej jag är än så länge ett otränat öra då det gäller barnskrik men det blir väl bättre i maj tänker jag :-D

Lina sa...

Jag tycker inte att man ska få förbjuda barn på restauranger och fik, men jag tycker att föräldrarna till barnen måsta ta ett större ansvar för hur de får bete sig. Är ju kanske svårt med bebisar, men det är väl främst barn debatten handlar om, inte bara bebisar i barnvagn, då är det väl främst att vagnen tar plats på små fik.. Låter kanske inte så svenskt att säga så, men i resten av europa är ju barnen med över allt.. de skolas in i hur man beter sig på olika ställen, att det är annorlunda att vara på fik än hemma tex. Tror inte att svenska barn är annorlunda, dock är synen på barn uppfostran det här mot i andra länder.

Man kanske kan välja att inte gå på en superfin restaurang där det bara är affärsfolk om man har ett barn med sig som man vet kommer att göra lite uppror mot den lugna stämmningen?? ;) Vet man att bebisen kommer att sova slepar det väl ingen roll om man är där eller inte? Man vet ju vilka fik och matställen som är mer barnvänliga och vilka som kanske inte är det. Jag skulle personligen välja ett där man känner sig välkommen med barn, om man har ett med sig!

Men det är fortfarande fel att förbjuda barn!! Finns ingen anledning till det!!

Sofia sa...

Jag måste nog också lägga mig i denna debatt... Som barnlös och snart på väg ut i livet med affärsluncher så kan jag säga att sitter jag i möte skulle jag absolut gå ifall jag blev störd. Men det gäller inte bara barn. Jag skulle gå vad som än störde mig.

Jag kan absolut förstå caféägare som inte rymmer barnvagnar mellan borden. Hur trist det än låter så handlar allt om pengar. Måste de välja mellan ett bord på fyra personer och barnvagn eller två bord med sammanlagt åtta personer så är det ganska klart att de väljer det sistnämnda alternativet.

Det är ju tråkgt såklart, men jag håller med Lina. Det är föräldrars ansvar. Sen är det kanske lite svårt att styra över när en bebis ska skrika eller inte, men har barnet skriit de senaste 30 minuterna kanske man kan överväga om man ska gå vidare och prova vagga till sömns...

Men vad vet jag, jag kanske också sitter kvar den dagen jag får barn. Däremot kommer jag nog aldrig att opponera mig mot de ägare som väljer att ha barnförbud.
Det finns alltid någon annanstans jag kan gå, där de välkomnar mig och mitt barn.

Det talas om diskriminering. Jag håller inte med. I sådana fall skulle alla regler som restaurangägare (typ åldersgräns 25) vara diskriminering. Som den jurist jag snart ska bli finns dessutom inte ålder med som diskrimineringsgrund i lagen... =)
Sen kan man ju tycka vad man vill om den saken...

Kram

Inreda Mera Hemma sa...

Kul att det blev lite debatt, jag är fortfarande kluven, för jag tycker inte man ska förbjuda någon att komma in på ett café, att vi alla bara kunde acceptera och leva i harmoni typ!?!? Men ja det är ju inte så. Det är svårt och det finns kanske ingen enbkel lösning men att sätta upp en skylt där det står BARN Förbud borde förbjudas

Mary L sa...

Hej!
Måste också lägga mig i här. Jag tycker absolut att det är störande med barn på cafen. Inte alla men de allra flesta. Många föräldrar tror att andra tycker att deras skrikande barn är lika söta som de själva tycker. Undrar om det är därför de inte säger ifrån!? Föräldrarna tar inte sitt ansvar. Det finns så klart undantag..och där uppstår problemet. Jobbar på restaurang ibland extra och har FLERA ggr hört föräldrar säga till sina barn-Gå in i köket o titta när de lagar mat varpå de själva fortsätter dricka sitt vin. Funderar de inte alls vad som sker om deras lille skit kommer åt fritös, gasspis osv. Det är inte heller trevligt då¨de byter blöja på bordet då andra kanske har lagt ut sina sista kronor på att lyxa till det med en middag ute. Det är MÅNGA som byter blöja på bordet! Jobbar även som kabinpersonal och där är det samma problem. Föräldrar som lägger sig och sover och barn som ställer sig framför vagnarna i mittgången. Säger man till föräldern så tycker de bara att det är "gulligt". De tror man ljuger när man förklarar att de kan bryta nacken om de åker upp i taket vid turbulens. Jag får ofta en bajsblöja sträckt till mig mitt under serveringen(hygieniskt)? Undrar även där om de inte förstår att även fast de tycker att deras eget barns bajs ej är osmakligt så kanske omgivningen gör det!? Har även haft föräldrar som har låtit sina barn kissa i stolen och säger till sen, de torkar dock inte upp själva eller assisterar!?
Surkärringen ska komma med ett till störande moment då hon ändå är igång....det gäller skolavslutningar i kyrkan!! Det är varje jul och sommar samma visa. Tre-fyra skrikande bebisar som skriker sig genom hela tillställningen. Kan man inte gå ut då tills de har lugnat sig så att andra barn som tränat på att framföra sina sånger osv kan få göra detta ostört!!? Jag generaliserar lite här men det finns absolut undantag!! Barn låter och det kan man ha överseende med i många fall. Tex på matvaruaffärer osv. Ställen man måste besöka... Däremot kan man visa andra hänsyn på cafeer osv. eller uppfostra sina barn!
/Två, snart trebarnsmor

Anonym sa...

ja att föräldrar måste ta större ansvar är väl självklart. Lite vett måste man ju ha!! har också varit med om att en mamma bytt blöja på bordet på ett cafe, va fan!??? skulle aldrig komma på tanken, så jävulskt själviskt och äckligt!! Fy säger jag bara till sånna!!!! Trodde typ att det var dålda kameran!!!

Anonym sa...

ja att föräldrar måste ta större ansvar är väl självklart. Lite vett måste man ju ha!! har också varit med om att en mamma bytt blöja på bordet på ett cafe, va fan!??? skulle aldrig komma på tanken, så jävulskt själviskt och äckligt!! Fy säger jag bara till sånna!!!! Trodde typ att det var dålda kameran!!!

Inreda Mera Hemma sa...

Ja att byta blöja offentligt behöver man väl kanske inte göra, man kan väl ta det på toan, där alla andra bajsar & kissar;-D