onsdag 19 december 2007

Julklappsleken


Gokväll!


Varje julafton & varje annandag ( jag firar jul 2 ggr, en med mamma & en med pappa) Så leker vi en lek som heter Julklappsleken, en MYCKET rolig lek som jag rekommenderar alla att leka.


Alla köper tre julklappar var, en för 20, en för 30 och en för 50 kronor. Spelet börjar med att en tärning går laget runt och den som får en etta eller en sexa får välja ett paket i högen. När alla paket är upplockade, öppnar man dem och tittar noga på vad de innehöll. Kanske blir man lite sugen på att få åka hem med den där fina ljusstaken eller vinflaskan... men så blir det inte för det är NU det hela börjar...


Tärningen slås igen av alla, en efter en medans tiden tickar! Ställ en äggklocka valfri tid, och det gäller att hinna få slå tärningen så många gånger som möjligt, för att ha chansen att kamma hem så många paket som möjligt innan tiden tar slut! Får man en sexa får man välja valfritt paket av någon annan vid bordet, slår någon en tvåa ska alla skicka ett paket ett steg till vänster. På så vis kan man missa paketet man verkligen satsat på, förlora allt man har, få nöja sig med endast ett ljus eller vinna alla julklappar!


Varje jul så lyckas min söta mormor vinna det mesta, och det bästa med det är att jag viskar till henne de jag vill ha och så får jag det...


Så mitt tips är att lägga in denna lek som tradtion jag lovar INGEN tycker den är tråkig... ( ja kanske den som förlorar allt då...

Inga kommentarer: