onsdag 19 mars 2008

Påsken för 2 år sedan/IBS -Kollon irritable

har jag inga bra minnen av, jag var jättesjuk, hade förlorade ganska mycket vikt & åkte i på akuten, Där var min sänka på 84 (normalt 10) så min kropp hade en kraftig infektion. Jag valde då att inte bli inlagd utan åkte hem & kurerade mig.

Nu 2 år senare har jag diagnos IBS /kolon irritabile. Det tog många blodprover & andra test + en gastroskopi innan diagnos. Ja var väldigt nervös att jag skulle ha Chrons. Så när brevet damp ner i brevlådan och jag läste IBS så log jag nästan.
Hur märkte jag att något var fel? Jo jag får små kramper i magen när jag äter något inte magen tål, och får som en känsla av att jag är hungrig och har ett hål i magen. Och när jag blir riktigt dålig svullnar magen ( till storlek gravid 6 månader och det gör ont) När jag mår som värst så har jag små små kramper & jag får käslan av att jag måste kräkas. Men jag kräks aldrig däremot sitter jag vid toan och väntar ( det känns som magsjuka) När jag mår som sämst tappar jag snabbt 5-6 kg. & springer på toga 5 ggr per dag. Och jag gick ner mycket i vikt & det var då folk började "prata" & trodde att jag hade anorexia/ätstörningar. Jag tog fruktansvärt illa upp, då folk pratar bakom ens rygg & inte vågar fråga. Jag insåg också att när jag sa att jag mådde dåligt och att jag inte hade ätstörningar så trodde inte alla mig, det gjorde mig bara förbannad. Men det är ju upp till var och en att tro vad man vill. Men för att en människa är smal så behöver inte det betyda att man har ätstörningar. Fråga i stället hur personen mår. Snacka inte skit



Vad utlöser magsmärtorna:
*Stress

*Dålig kost
*Om jag hoppar över måltider

Lösning/Medicin
*Inte stressa
*Bra kost
*Dimetikon 200 mg ( recept fritt på apoteket)
*Skonkost i from av kokt mat, gröt
*Verum Hälsofil

Vad är IBS/kolon irritabile?
IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade.
Mätningar visar att till exempel hela mag-tarmkanalen det vill säga matstrupe, magsäck, tunntarm, tjock- och ändtarm, har en ökad känslighet. Även utsöndringen av tarmsaft och själva matsmältningen kan vara rubbad vid IBS/kolon irritabile.
Vad beror sjukdomen på?
Orsaken till sjukdomen är okänd. Förmodligen är det flera faktorer som påverkar. Det finns olika teorier om detta; att det är en ärftlig sjukdom, att den beror på störningar i tarmens nervsystem eller muskler, eller att den beror på någon form av intolerans eller överkänslighet för olika födoämnen. Debut efter tarminfektioner är vanligt.

Vad sa dietisten?:
Att jag inte får äta för mycket fibrer. För min tarm & mage kan inte smälta dom. Att äta mycket skonkost, inte äta fet mat, socker.Att äta 2 dl verum hälsofil/morgon & kväll, för bakterierna i magen stabiliserar magen. ( Och det funkar)
Jag tål i princip inte godis, får direkt en hål känsla i magen. Att när jag mår som värst äter jag Dimetikon 200 mg, hjälper mot svullnaden. Min tarmar lugnar ner sig. Och dom jäser inte som det så fint heter.
Men att känna efter själv vad jag kan äta & inte äta, sjukdomen är så pass indviduell. Men aldrig hoppa över en måltid, äta nyttigt. Inte stressa. Sen lagar jag all mat på soja produkter nästan, Jag tror inte att för mycket mejeriprodukter är bra. Oatley är ett bra märke.
Idag
Jag skriver kost dagbok och har gjort i över 1 år, hur min mage är vad jag äter, toabesök:-) Magform osv. Och det hjälper mig bra för börjar jag då må dåligt så går jag tillbaka och ser, aha jag skulle nog inte ha ätit det.Sedan julen 2007 har jag inte varit bra i magen. Jag har försökt att sköta magen & skött mig men det har inte funkat. Jag tror att jag stressat lite mycket & skött mig dåligt. Så skärping nu. I somras till november mådde jag superbra jag hade inte en magsmärta på 3 månader. :-)
Det här är en sjukdom som kan te sig stort & litet, man känner ibland inte av den. För mig är det jobbigt att man jämt måste tänka på mat & bry sig om magen. Men jag har det ju inte värst det finns ju dom som har det värre. Magproblemen ökar och fler och fler får en dålig mage. Mitt råd till alla är att det på allvar, sök hjälp. För det är viktigt att få det kollat så man inte har Gluten eller Chrons. Och ta hand om era magar!
Godmorgon