söndag 9 mars 2008

Halsont



Godmorgon

Igår jobbades det till klockan 22.00 sen kom taxin och hämta mig och styrde mot kopparhuset, bakom scandic. Där var det fest & jag tog mig ett glas vin, blev även överfallen med 2 drinkar i form av redbull & någon bärig sak, redbullen gick direkt upp i knoppen:-) Vid tolv snåret gick vi mot stan & jag hade hoppats på att möta upp Emma och comp. Men så blev det inte utan vi gick hem. Jag måste säga att jag har dålig tajming jag var utanför statt & vill gå in men då ska ingen av mina vänner ... jaja inget att göra. En trevlig fest var det.
Imorse när jag vakna så hade min förkylning startat och nu är det bara att kurera sig ordentligt.

Vädret är dåligt i dag så prommis känns inte aktuellt. Det blir däremot en god middag med laxfilér med vitlök& ört ost & pressad potatis & en god sallad. Efterrätt blir det också ... närmare bestämt denna:

Tropisk fruktsallad med vit chokladsås

Salladen


1 l färska jordgubbar

1 kruka färsk mynta

3 st passionsfrukter

1 st honungsmelon (eller 2 st små cantaloupemeloner)

1 mango

3 st kiwi

Sås

100 g vit choklad

1 dl vispgrädde

Börja att värma upp grädden i en kastrull och låt den sjuda kort. Lägg i chokladen i bitar i grädden och rör om när chokladen smält. Kyl ner såsen i kylskåp ett par timmar.Tärna upp frukterna och bären och blanda i en bunke. Plocka c:a 10-20 blad från myntan och hacka. Blanda även ner myntan tillsammans med frukt och bär.



Mängd av frukt och bär kan man variera, men det är viktigt att man får tag på goda jordgubbar och mogna frukter. Man kan variera med lite olika tropiska frukter, & vilken säsong/årstid vi är inne i. Apropå den vita chokladsåsen så väljer man 100 g choklad per 1 dl grädde för en lite fastare sås och, som på bilden, en lite rinnigare variant med 100 g choklad per 2 dl grädde.
men det är viktigt att det är vit choklad.

Att laga god mat en söndag är inget jag har något emot, tvärtom.

Inga kommentarer: