lördag 7 november 2009

Pyssel & Fotografering

Har pysslat & tvättat lite legat på soffan mellan varven, ikväll blir det min nyårstass som åker på, den kommer jag inte att kunna ha på nyårs som planerat så då använder jag den nu, den är fin mkt fin.

Här kommer recept på en mycket god paj. Uppfinnaren tror jag är Malin Stenberg om jag inte har fel.

Västerbottensost paj Ugn: 200°C

Pajdeg

2 dl riven Västerbottensost
2 dl mjöl
75 g margarin
3 msk filmjölk

Kör i matberedare tills allt är ordentligt blandat.Platta ut i formen (tex en vanlig pajform - tryck ej ut degen upp efter kanterna)Grädda så den får fin färg (Obs! Det går rätt fort). Låt svalna.

Fyllning
1 burk creme fraiche
"5 cm" kassler alt rökt skinka
1/2 gurka Finstrimla kassler/skinka.
Ta bort skalet från gurkan och finstrimla den.

Blanda kassler/skinka, gurka och creme fraiche. Smaksätt med italiensk salladskrydda. Bred ut fyllningen på pajskalet precis innan servering. Serveras kall, gärna tillsammans med sallad och bröd.

Inga kommentarer: