fredag 8 januari 2010

Hundägare i skellefteå Hör upp!

Nu är ju riktigt less på alla IDIOTER till hundägare. Det finns vissa regler att hålla sig till om du äger en hund

1. Ha din hund kopplad, om inte då ska du har pli på den. Och ursäkter som att men han är så snäll och gör inget ont han vill bara hälsa GODTAS INTE. Håll i din hund. Pli innebär att han går jämsida med dig INTE 10 meter framför

2. Plocka upp bajset. Hur svårt är det !?!?

Kan du inte eller vill inte dessa regler anser jag att och så många andra att du inte är lämplig att ha hund.
Man bör respektera att det finns människor som inte gillar hundar och vill inte ha "en snäll" hund springades emot en, eller att man bara inte gillar då andra hundar springer emot ens egna hund. Man ska ALDRIG lita till 100% på sin hund, skulle du lämna den ensam med ditt barn i ett rum???

Anledningen till detta inlägg är att jag igår blev påhoppad och utskälld efter noter, då jag ska till en gubbe att koppla sin hund. Han tyckte att jag skulle hålla käften och att jag var nån jävla inflyttad fru som trodde jag visste. Han skrämde livet ur mig och jag grät i säkert 2 timmar hemma ensam med låst dörr. Jag önskar att jag kunde diskuterat med han, men spottade flög och han var VÄLDIGT arg pga hans hund, den sprang mot jag och MAud och han tyckte väl att han skulle få hälsa. Min erfarenhet av lösa hundar är sådär, jag har erfarat hundägare som inte har pli på sina hundar som denna gubbe. Som har haft mindre snälla hundar, jag bryr mig inte om hunden är snällast i världen. Den ska INTE springa fram, tror han under några av dessa minuter sa till sin hund att sluta vara på maud?? Nej

Denna gubbe bor några kvarter bort & jag lär träffa honom igen med han lösa hund, hur jag ska reagera då & vad jag ska göra vet jag inte? Någon som har en idé? Springa åt det andra hållet?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Det kan ju vara så att även om man själv har världens snällaste hund kan ju den kopplade hunden man möter vara allt annat än snäll. Våran äldsta Schäfer är allt annat än positiv till andra hundar och är därför alltid, trots att han är lydnadschampion, kopplad när vi är på ställen där det finns risk att träffa andra hundar. Så för er som har snälla hundar tänk på det, ni vet aldrig hur snäll hunden ni möter är.

Dessutom är risken att ens hund drar på sig noskvalster och annan skit betydligt större om man låter sin hund ränna runt och hälsa på andra hundar kors och tvärs.

Lider med dig Frida, ett tips kan ju vara att säga till gubben att din hund har just noskvalster och att han därför för sin egen skull borde ha hunden kopplad för att undvika vetrinärräkning. Även om han uppenbarligen inte bryr sig om hur du känner det borde han väl ändå bry sig om sin hund och sin plånbok?

Hälsningar Jerker

Anna sa...

Jag håller med dig Frida! Vilket jäkla gubbe och så tråkigt när man dessutom är nyinflyttad och inte vill stöta sig med grannarna. Vi hade problem med vår granne, som också råkar vara bovärd. Han klagade på att Selma skällde när vi inte var hemma och han klagade även om hon inte ens hade varit hemma så vi insåg tillslut att han bara hittade på. Men skadan var redan skedd och nu har jag jättesvårt att våga lämna henne. Vilket har resulterat i att jag lämnar henne i kåge hos min mamma när jag ska vara borta på kvällen eller mer än någon timma. Helt värdelöst! Stå på dig Frida, du ska inte behöva vara rädd för dina grannar. Jag håller också med föregående talare, det kan vara fel på hunden man möter och det är också en anledning att hålla sin hund kopplad. Jag hoppas att det löser sig för dig! KRAM!

Anonym sa...

Varför får inte hundar hälsa på varandra? Varför ska mattar och hussar bli så upprörda på mattar och hussars olika uppfostrings och synsätt? Stackars hundar....

Dessie sa...

Om man nu tycker att hundarna kan få hälsa på varandra och man har ordning på hunden som man ska ha då man är ute och går så kan man ju faktiskt FRÅGA om hundarna får hälsa! Det är dessutom svårt att träna sin egen hund på att inte springa runt utan kunna gå och uppföra sig utan koppel om man har någon annans hund som springer runt, hoppar upp på ens egen hund och skäller och så uppenbart inte vill något annat än att leka! Lekande hundar har jag inget emot, men när JAG bestämmer att min hund ska få leka. Inte då vi är ute och tränar! Jag har till och med varit med om att bli utskälld av några jävligt poppig idioter som lockade upp min vovve som var lös HEMMA PÅ VÅR GÅRD på vägen så att de skulle få hälsa, släppt in deras hundar på vår gård mm. för att dom hade det fina synsättet "klart att hundar ska få hälsa"!!! Inte fasen ska väl vår tomt vara öppet hus för hundägare som tycker att deras ouppfostrade hundar behöver få nosa i stjärten på min hund!?! GAlet! HAr till och med träffat en kvinna som frågade om det var något fel på min hund eftersom att hon stod stilla och inte skällde då henned hund kom som ett yrmoln springandes mot oss!!! JA DET KALLAS UPPFOSTRAN, DU BORDE PROVA DET svarade jag och då intygade hon mig att det inte går att få hundar att uppföra sig som man vill, utan dom är som dom är!! Ljuvliga människor som finns runt omkring oss. Nästa gång du träffar gubben så skiter du i honom! Platsa Maud och ryt till åt hunden som han har så att den inte kommer fram! Du ska inte vara rädd för en gammal gubbe som inte har något annat att göra än att ta ut sitt eget missnöje på förbipasserande oskyldiga grannar!!!
Kram kram

Inreda Mera Hemma sa...

Jag ska undvika denna gubbe det jag kan, men det faktiskt lag på att hundar ska vara kopplade och det är JAG och ingen annan som bestämmer vem min hund ska hälsa på PUNKT. det är trist att det finns så många hundägare som inte förstår bättre. Tack för stödet jag ska stå på mig men mest undvika gubb ******. Kram på er

Anonym sa...

Tråkigt att du och Maud sprungit på en sur gubbe med en lös hund.
Jätte tråkigt.

Men jag hoppas för allt i världen att ni då och då släpper era hundar och låter dom vara just hundar, få springa brevid skotern/cykeln eller nafsa på längdskidan eller bara studsa i de hlga gräset och bara känna frihet, för de måste ju vara de som är det absolut vackraste, att se frihet i rörelse.
Men givetvis får man ju välja sina platser om man inte har pli på sin hund, däremot håller jag inte med dig ang att hunden inte får gå någon meter framför. Isf är de ju lönlöst att ens släppa kopplet, de viktiga är ju att människan i fråga kan få stopp på sin hund UTAN att den springer fram till någon okänd hund el människa.

Hundar är fantastiska, och de är aldrig hunden som gör fel. De är människan som fostrat hunden fel. Undantag finns så klart.

Gubben har dock absolut ingen analedning att vara otrevlig tycker jag!

Britt sa...

Oj. det är ju inte bra du har gjort rätt.. Jag har gjort samma sak som du. vi har ju Nilla (min mammas hund nu) jag är också jätteless att många har aldrig plockat upp bajs det ser så äcklig ut på vägen. Jag brukar ALLTID plocka upp bajs.

Britt (Elsa som bor i Avans dotter).

sofie sa...

men GUD! ge gubbjäveln svar på tal! sicken jävla rövgubbe. jag skulle spöat honom. /Sofie