söndag 14 september 2008

Muffins

Gokväll
Blev bak ikväll, Muffins, jag gillar egentligen inte att baka muffins för jag tycker dom blir så trista i smaken, så nu provade jag ett nytt recept.. & ja det blev MUMMA!

*100 g smör
*2 dl sirap, mörk
*1 stägg, stort
*1 st citron
*0,75 dl crème fraiche
*4 dlvetemjöl
*0,5 tskbakpulver
*0,5 tskvaniljsocker
*3 st äpplen



Till serveringcreme fraiche, rivet citronskal. Gör så här :
1. Sätt ugnen på 200°. Rör smör och sirap till en jämn smet. Tillsätt ägget och rör ytterligare någon minut. Tillsätt citronskal och creme fraiche. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.

2. Klicka smeten i muffinsbleck, smörj först eller sätt i vanliga pappersformar. Stora muffinsformar går också bra att använda.Skär äpplena i klyftor och lägg dem försiktigt på smeten.

3. Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter, den längre tiden förstörre formar. Servera med en klick creme fraiche och garnera med rivet citronskal.
Recept kommer i från Tidningen ALLT OM MAT

Sen gjorde jag muffins satsen 1 gång till fast i chokladform ,Ta bort Äpplen, och tillägg kakao + After eight Dark eller dumle kolor
blanda i kakao i dom torra ingredienserna & spara after eighten tills du lagt smeten i formarna då sticker du ner 1/2 after eight. Sen in i ugnen.... MUMS

Inga kommentarer: