måndag 11 maj 2009

Maud attackerad/påhoppad gång 2...


Hej!


Jag & Maud var nyss ute på en prommis, i det nu kalla osoliga vädret. Frid & fröjd i koppel. Nästan väl hemma ca 20 meter hemifrån så släpper jag henne. Då hör jag hur en Karl ryter till och ropar efter någon, sen hör jag tunga steg. Jag hinner knappt tänk så kommer det ett VÄLDIGT stor hund springades. Min reaktion blir att jag blir streesad och lite irriterad och rädd. Hunden springer efter Maud som inte direkt gillar läget. Jag har aldrig sett denna hund förut & ja den såg väl halvsnäll ut. Men jag väljer att ta det säkra efter det osäkra och plockar upp Maud och rusar hem , hunden följer så klart efter jag springer in, och hunden försvinner. Min puls är var ungefär 300.

Anledningen att jag regerade som jag gjord är nog Attack 1 som skedde för några veckor sen. Nu kan inte detta räknas som en attack men en olustig händelse.

Jo Attack 1, jag och Maud på väg hem i koppel från Rebecka & Daniel. När vi svänger upp på Industrivägen som går pararellt med Brunnsgatan , så ser jag en yngre tjej+ kille och en liten hund som är lös. Hunden ser så klart oskyldigt snäll ut , jag tänker inte så mycket på det. Nästan jämsides, får huden syn på maud och går till Attack, nära Maud hugger den och Maud hoppar undan. Jag blir stel & säger inget alls. Går lite snabbare. Tjejen ber om ursäkt och tar snabbt upp sin hund. Där gjorde jag så klart fel. Jag skulle ha om inget annat sparkat den lilla hunden eller slagit till den??? Eller har jag fel. Dom som inte har koll på sn hundar ska inte ha dom Lösa det är min starka åsikt. Vad skulle ni ha gjort. Jag vet av en som har varit med om detta och knäade då hunden som försökte ge sig på dennes egna hund. HELT RÄTT! Tycker jag. Maud har så klart ingen chans... hon dör ju direkt om en stor hund hoppar på henne. Säkert jag också. Det där var sista gången jag reagerar så jag måste bli arg , någon annan reaktion. Vad hade ni gjort?

4 kommentarer:

sandra sa...

Jag har råkat ut för samma sak som du har gjort. Jag har en stor hund, Det jag brukar göra är att ställa mig framför min hund ( för att jag är ju ledaren och ska ta"smällen först") och ryta det jag orkar till den andra hunden. Hjälper inte de så brukar jag använda benen eller kopplet för att skydda min hund. Och jag har då "sparkat" åt lösa hundar. För den är ju ägarens ansvar att ha koll på sin hund. Sen brukar jag ge ägaren till den lösa hunden en rejäl ut skällning.

Så gör jag i korta drag, men det beror ju också på situationen. Hoppas att jag gett dig nått tips iaf.

Ha en bra dag!

Dessie sa...

Ja du gumman, det är ju svårt som fasen, jag vet ju hur jag gjorde med Kiara och det klart att plocka upp Maude och kuta förstärker ju hennes "rädsla" eller vad man nu ska säga, men jag menar samtidigt så förstår jag ju varför du gör det, hon är ju typ en halvhand hög och inte vill man ju chansa och se om hunden bara tänkt busa eller om han tänkt bita ihjäl min vovve inte. Men helt klart att du ska ryta ifrån, totalt oansvarit att ha hunden lös om den inte är lydig och fungerar med andra hundar! Man blir ju så arg att man bara skakar efter att tröga människor som inte alls tycks fatta något och deras lika tröga hundar korsat ens väg. Kram

Inreda Mera Hemma sa...

Tack så mycket för tipsen, jag ska verkligen skärpa till mig och nästa gång då...ska jag stå på mig :-)

Anonym sa...

Precis som dessie sa..
Att plocka upp din hund efter ett sådant möte kommer att förstärka hennes rädsla, och mest kanske framförallt din.
ATt du är rädd om din hund förstår vem som helst, men hon är en hund och inget annat.
Möte med andra hundar är jätte viktigt och så länge du har en dålig känsla av de så kommer de aldrig att gå bra, så mitt tips är att du försöker träffa så många stora och små, LÖSA hundar som möjligt och plocka absolut inte upp henne!! Låt dom leka, återigen lösa, stora hundar leker hårt och små hundar klarar av det. Annars får hon säga ifrån, de kan hon. Jag lovar, för problemet i den här situationen är nog mest du själv som blir nervös när du möter lösa hundar efter incidenten.